از جمع ۴تیم مدعی فقط پرسپولیس پیروز نشد ولی همین تیم بالاترین امتیاز فنی را از متریکا گرف.

پرسپولیس

همشهری آنلاین- فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر در حالی آغاز شده که همه اهالی فوتبال ۴تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور را مدعیان قهرمانی می‌دانند. در هفته اول ۳تیم از این ۴تیم توانستند استارت خودشان را با پیروزی بزنند و ۳امتیاز مهم هفته اول را کسب کنند. فقط پرسپولیس بود که با خوردن اولین گل فصل شوکه شد و در پایان هم نتوانست به نتیجه‌ای بهتر از مساوی برسد. قهرمان فصل گذشته تنها مدعی متوقف‌شده در هفته اول بود اما اگر مقایسه ۴تیم مدعی را تنها به نتیجه نهایی محدود نکنیم از قیاس عملکرد فنی آنها در هفته اول نکات جالبی به دست می‌آید. نکاتی که الزاما قابل تعمیم به هفته‌های آینده و کل فصل نیستند اما بدون پایه و اساس فنی هم رقم نخورده‌اند.

سپاهان؛ همچنان بُرنده‌ترین


سپاهان فصل گذشته قهرمانی را تقدیم رقبا کرد و حتی به نایب‌قهرمانی هم نرسید اما صاحب بهترین خط حمله لیگ بود. تیم مورایس بالاترین امید گل را ایجاد کرد، بیشترین گل را زد و آقای گل لیگ هم از این تیم معرفی شد. این اتفاق در هفته اول فصل جدید هم دقیقا تکرار شده، اگرچه حریف سپاهانی‌ها تیم تازه‌صعودکرده چادرملو بوده و شاید این موضوع هم کم‌تاثیر نبوده باشد. سپاهان با امید گل ۲.۳۰ بالاترین امید گل را در هفته اول ایجاد کرد و تنها تیمی بود که توانست بیشتر از ۲گل بزند. تراکتور هم ۲گل در همان نیم ساعت اول بازی زد و با امید گل ۱.۵۱ نمایش خوبی در بخش هجومی داشت. استقلال و پرسپولیس هر دو از حضور موثرترین بازیکنان هجومی فصل گذشته‌شان محروم بودند؛ آبی‌ها بلانکو را نداشتند و قرمزها هم فقط دقایقی توانستند از اورونوف استفاده کنند. پرسپولیس با امید گل ۰.۹۱ ضعیف‌ترین تیم از این لحاظ و تنها تیم مدعی بود که امید گلش به عدد یک نرسید.

پرسپولیس؛ مالک مالکی!


پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی سال‌ها مالکانه‌ترین فوتبال لیگ را بازی می‌کرد. بعد از رفتن او و در دوره اوسمار هم این عادت تغییر نکرد و سرخپوشان بالاترین میانگین مالکیت توپ را داشتند. حالا و در هفته اول لیگ جدید، با وجود اینکه پرسپولیس نتوانسته پیروز شود اما با مالکیت ۶۳درصدی باز هم صاحب بالاترین رکورد این بخش شده است. حتی بالاتر از سپاهان که مقابل اردکانی‌های تازه‌وارد به عدد ۶۰.۴ درصد رسید. پرسپولیس بالاترین تعداد پاس و حتی بالاترین دقت پاس را هم به خودش اختصاص داده است؛ ۵۷۸پاس با دقت ۸۲.۹ درصد، آن هم در مقایسه با تیم‌های رقیب که نه به عدد۵۰۰ رسیدند و نه به درصدِ۸۰. در نقطه مقابل پرسپولیس، تیمی که در این بخش‌ها پایین‌ترین آمار را داشته تراکتور است. تیم اسکوچیچ در رفسنجان فقط ۴۱درصد مالکیت توپ داشته است، آن هم مقابل تیمی که از همه خریدهایش بی‌نصیب بود و فقط ۱۳بازیکن داشت. تراکتور تنها تیم مدعی بود که مالکیت توپ را به حریفش باخت و با ۳۴۴پاس کمترین تعداد پاس را هم به خودش اختصاص داد. برتری ۲گله تراکتور با وجود این آمارها، شاید نشان از سبک خاص و متفاوت اسکوچیچ برای این فصل داشته باشد.

شانس و کلین‌شیت

تراکتور تنها تیم مدعی بود که کلین‌شیت کرد اما همین تیم بیشتر از همه رقبا به حریفش موقعیت گل داد و خوش‌اقبال بود که گلی دریافت نکرد. امید گل مس رفسنجان در بازی با تراکتور ۱.۰۱ بود اما هیچ‌یک از ۳مدعی دیگر به حریف خودشان اجازه ندادند به عدد یک برسد. از همه موفق‌تر در این زمینه تیم سپاهان بود که امید گل حریفش از عدد نازل ۰.۱۸ فراتر نرفت. گلی هم که سپاهان دریافت کرد یک گل خاص بود که با یک شوت استثنایی از فاصله و زاویه‌ای بعید به ثمر رسید. در عوض تراکتور با دو ضربه‌ای که به تیر دروازه‌اش خورد -به‌خصوص با ضربه دوم از فاصله چند وجبی- خوش‌اقبالی‌اش را در هفته اول به رخ کشید. تراکتور این هفته تنها تیمی بود که شوتی به چارچوبش زده نشد اما همان دو ضربه‌ای که فرشید باقری به تیر دروازه زد به اندازه چند شوت داخل چارچوب احتمال گل شدن داشتند.

بیرانوند یک سیو هم نداشت

در هفته اول سپاهان بیشتر از سایر تیم‌های مدعی شوت به دروازه حریف داشت و کمتر از بقیه فرصت شوتزنی داد. تعداد شوت‌ها در بازی سپاهان ۱۲ بر ۶ به سود زردپوشان بود. تراکتور و پرسپولیس هر کدام ۱۰شوت زدند که تراکتور ۱۰ بر ۹ و پرسپولیس ۱۰ بر ۸ برتری خفیفی در این بخش نسبت به حریف خود داشتند. استقلال تنها تیمی بود که در تعداد شوت با حریفش مساوی کرد. ۸شوت برای استقلال و ۸شوت برای شمس‌آذر، آماری بود که در بازی قزوین به ثبت رسید. این آمار مربوط به تمام شوت‌ها است اما وقتی به شوت‌های داخل چارچوب می‌رسیم، بازی پرسپولیس صاحب کمترین آمار شوت‌ها است و سرخپوشان تهران هم تنها تیمی مدعی هستند که در شوت‌های داخل چارچوب بر حریف خود برتری نداشته‌اند. ضربه‌های کم‌دقت در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن نهایتا تساوی ۲ بر ۲ را برای دو تیم به ارمغان آورده است، در حالی که در سایر بازی‌ها تیم استقلال ۴ بر ۲، سپاهان ۶ بر ۲ و تراکتور ۵ بر صفر از حریف خودشان برتر بوده‌اند.

پرسپولیس بهتر از همه؟

اما در میان آمارهای هفته اول که همگی از سایت متریکا استخراج شده‌اند، عجیب‌ترین و غیرمنتظره‌ترین اعداد را در بخش امتیاز فنی تیم‌ها می‌توان دید. متریکا در پایان هر مسابقه با توجه به عملکرد هر تیم در تمامی بخش‌ها و لحاظ کردن ضریب‌های مربوطه، به نمایش هر تیم در آن مسابقه یک امتیاز فنی از صفر تا ۱۰ اعطا می‌کند. در هفته اول از لیگ جدید، تیم پرسپولیس که تنها تیم متوقف‌شده در جمع مدعیان بوده، بالاترین نمره فنی را از متریکا گرفته و به زعم آنالیزورهای این سایت باکیفیت‌ترین نمایش را داشته است. پرسپولیس بعد از تساوی یک-یک با ذوب‌آهن به امتیاز ۸.۸ از ۱۰ رسیده و بالاتر از بقیه مدعیان قرار گرفته است. سپاهان، استقلال و تراکتور به ترتیب با نمره ۸.۲، ۸ و ۷.۵ در رتبه‌های بعدی هستند. برتری تراکتور در رفسنجان با وجود امتیاز فنی پایینش جالب‌توجه بوده است. تیم مس رفسنجان در مقابل تراکتور، نمره فنی ۶.۸ گرفته و با ۲گل شکست خورده است.

کد خبر 875998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرسپولیس قهرمان IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    0 0
    نویسنده این مقاله ، یه کوچولو به سمت تیم ما غش کرده